cukup atau tidak?

by - 6:30 PM

assalamualaikum for all muslims. and salam sejahtera for non-muslim. :)

cukup atau tidak? rasanya jawapannya senang buat semua. kita TAKKAN pernah CUKUP dgn apa yg kita ada. tak percaya? renung balik ke dalam diri. apabila kita gembira, kita tak mngucapkan alhamdullilah. kita tak ingat Allah. but, bila kita sakit dan trluka time tu barulah menadah tangan dan meminta dgn penuh rasa rendah diri.

still rasa tak percaya kan? yeah. betul tu. so, now. lets look to the surrounding. bila kau mempunyai duit kau merasa semua itu tak pernah cukup malah kau akan meminta lebih lagi. thats fact. dan bila kau tiada kau akan meminta untuk diadakan. semuanya kelihatan tak pernah cukup. seorang kaya meminta dari hari ke hari untuk bertambah lebih kaya dan yg miskin pula untuk meminta dari hari ke hari untuk menjadi kaya.

bila kau kaya, kadang kau lupa dan Allah ingatkan kau. dgn cara apa? Dia bagi kau kesakitan, Dia bagi kau kesusahan. but,still kau mnjadi insan yg brsyukur kerana diselamatkan daripada terjerumus ke lembah maksiat. betul apa aku kata. kita tak pernah merasa cukup. kasih sayang ibu bapa cukup mendidik kita tapi apabila dewasa dan dikurniakan bakal tulang rusukmu kau mula angkuh dan melupakan. apabila kau ditinggalkan, kau kembali menagih kasih lama. di saat itu, Allah masih sayangkanmu. Dia beri peluang untuk kau kembali. but,still masa susahmu hidupmu dipenuhi dgn zikrullah dan masa senangmu dipenuhi dgn gelak tawa yg menggelapkan hati yg sudah gelap mencari ruang untuk Nur masuk ke dalam hatimu.

setidak2nya brsyukurlah dgn apa yg kita ada. kita HAMBA! bukannya tuan! sedarlah dirimu sudah semakin tua untuk dunia. dengan itu kau akan lebih menumpukan perhatian terhadapNya.

#periksa diri yg sudah semakin bertambah usia namun berkurangan pahala.

You May Also Like

0 comments