sabar.

by - 6:24 AM

bismillahirrahmanirrahim. assalamualaikum! :)

sy dapat ilmu lagi daripada tv al hijrah. alhamdullilah. kali nie,brkenaan sabar. trdapat dua ayat yg mncritakan tntg sabar di dalam surah Al-baqarah. maafkan sy. tp,sy trlupa ayat ke berapa. tp,ia merupakan ayat yg biasa cuma kita yg selalunya mensalah tafsirkan maksud ayat itu. mngkin ada hikmahnya sy trlupa. dgn cara nie,mngkin smua akan trgerak hati untuk mngambil tafsir quran dan mncari surah yg sy maksudkan nie. Insyallah. :)

pokok kaktus merupakan satu pokok yg tnggal di gurun. pokok kaktus tidak dipandang kerana ia brduri tetapi kekuatan pokok kaktus amat menakjubkan. ini kerana pokok kaktus mnyimpan air. ia boleh hidup walaupun hidup di gurun. sbnrnya di dalam al-quran telah mnceritakan tntg pokok kaktus nie. dlm surah yg sy sbutkan tadi trdapat ayat yg brmaksud sobar. sobar yg dimaksudkan di dalam al-quran ialah kaktus. kaktus slalu dikaitkan dgn kesabaran. malangnya,smua org tersalah tafsir maksud quran itu dan tidak dapat mndalami maksud quran itu yg sbnarnya.

sabar amat prlu di dalam khidupan seharian. kekadang kita culas dalam membrikan ksabaran kita pada sesuatu prkara. sabar tidak semestinya ketika sakit sahaja. tapi,bnyak perkara yg menuntut kita untuk bersabar. perkara nie prlu diberi prhatian. trdapat bnyak prkara brkaitan sabar yg kita prlu belajar tntg sabar. kita selalu mmandang enteng tntang sabar ttapi rupa2nya trdapat bnyak perkara lagi yg prlu kita pelajari tntg sabar. dalam hal nie,sy sndiri berasa lemah. Ilmu Allah seluas lautan. dan sy tidak ada setitik pun daripadanya. trlalu luas. Allah Maha Mengetahui. sy berasa lemah teramat kerana rupanya dalam hal sabar sekali pun sy masih tidak lulus. moga Allah mengurniakan sy kefahaman yg lebih slpas ini. Amin.

P/s:moga Allah mmbrkati dan memberi kefahaman kpd ssiapa yg mmbaca. Amin.

heartyoulove,sabar.
we are made for each other. Insyallah. :)

You May Also Like

0 comments