senyum.

by - 2:35 AM

bismillahirrahmanirrahim. assalamualaikum,semua! :)

msti korg fed up tgok tajuk postkan? yelah,snyum. mcm tak ada benda lain nak share. sorry. tp,korg kena tahu nie. sy ada bnda yg menarik nak share. kalau nak baca,silakan. kalau tak nak,pedulikan. terima kasih. okey,skrang nie sy nak share smthing dari apa yg sy dengar dan lihat di kaca tv semalam.

sy tak ingat sape yg meriawayatkan hadis nie. hanya kepada Allah kita smua mohonkan manfaat untuk dirinya. perawi hadis atau para sahabat meriwayatkan Rasulullah sntiasa trsenyum tak kira masa atau pun keadaan. sblum baginda hendak mnjawab sesuatu soalan, baginda akan trsnyum. hatta baginda berjalan,baginda brcakap akan trkeluar snyuman baginda di wajah. wajah baginda sprti bulan yg brsinar. baginda tidak pernah lekang daripada snyuman.

Pada suatu hari selepas sekian lama baginda sakit baginda menuju ke masjid untuk menunaikan solat subuh. ketika para sahabat sedang menunaikan solat, Rasulullah menghela kain langsir di balik baginda lalu trsnyum kpd para sahabat. para sahabat hampir mmbrhntikan solat kerana rndunya mereka kpd snyuman Rasullulah. dan snyuman itu dikatakan snyuman prpisahan. snyuman tu merupakan snyuman trakhir sblum baginda mninggalkan kita smua.

para sahabat mrupakan insan atau golongan yg amat rapat dgn Rasullulah. mereka sntiasa trsnyum kerana mereka mngikuti smua perkara yg dilakukan oleh baginda trmsuk snyum. betapa senyum itu bukan sekadar ikutan tetapi juga merupakan satu ibadat. dgn snyuman segala masalah kita akan selesai. dengan senyuman ia dapat mengelakkan diri kita daripada dihidapi sakit jantung dan darah tinggi. senyuman juga boleh membuatkan hidup seseorang itu bahagia. hanya perlu trsnyum. :)

moga para sahabat akan trsnyum selalu. :)

p/s:jika ada sebarang kesilapan,harap dibetulkan. credit to tv alhijrah. :)

heartyoulove. i miss your smile.

You May Also Like

0 comments